onsdag, juli 12, 2017

Lappland - Småland, juli 2017

Flytten från Lappland till Småland har påbörjats. Den förra ägaren har planterat bambu runt nya huset. En viss skön och enkel konsekvens - men jag drömmer om stockrosor och annat.
Var har vi hamnat? Vi vet inte om vi kommer att trivas här.
Huset har fem kakelugnar, men bara en provtryckt och godkänd. De är vackra ändå. 
De öppna trappstegen ska slås igen och en ledstång måste upp. Annars riskeras livet varje gång man förflyttar sig upp eller ner i huset. Såvida man inte är katt.

5 kommentarer:

Joelinda sa...

En stor sak att flytta så många, många mil (tycker jag då, som bara flyttat runt i Mälardalen hela mitt liv...). Att inte bara ge upp ett hus som varit ens hem under kanske decennier utan även alla grannar, vänner, bekanta, det vardagliga och invanda. Modigt, tycker jag! Men huset i Småland ser jättefint ut att döma av de små detaljer du visar. Överljusen på förrådsdörrarna, de nya golven, kakelugnarna. Inredningstidningsvitt för att vara ett gammalt hus. Förhoppningsvis kommer din mamma (?) och katterna att trivas bra där!

Hanneles bokparadis sa...

stockrosor i Lappland... finns en bra bok om växter i kallt klimat.

Hanneles bokparadis sa...

tufft i Småland med, zon 4-5?

Mrs. B sa...

Joelinda, det är mamma som flyttar och för henne är det en stor omställning av precis de anledningar du radar upp. De förra ägarna målade allting vitt - t.o.m vad vi tror är två svarta kakelugnar på övervåningen. Får se vad jag kan göra åt det. Bottenvåningen är renoverad, men övervåningen mer charmig, med ojämna golv och snedtak.
Hannele, haha, nej stockrosor trivs nog inte i Lappland, men i Småland borde det gå bra. Eller så gör det det inte. Vi får se.

Joelinda sa...

Du kan slänga det här inlägget från din blogg när du läst det. Ville bara säga att jag har lagt upp en bild åt dig inne på min blogg nu :-)
https://boktanken.blogspot.se/2017/07/o-bokigt-krollilja.html