tisdag, oktober 20, 2009

BFI 2009: franskt

Höstmörker, svalare väderlek, filmfestival och därför stressande mellan Southbank och Leicester Square för bla. Claire Denis White Material, där anorektisk Isabelle Huppert är kaffeplantageägare i fiktivt afrikanskt land på gränsen till inbördeskrig. Bättre än väntat, trots vissa politiska övertydligheter. Tänk: "I had a farm in Magube's Zimbabwe...." F.ö. har jag nyligen lärt mig att kaffebönor behandlas på ett av två sätt. Under filmen noterar jag därför intresserat att: aha, den blöta metoden.

Idag tar jag fel på både dag och film och ser av en slump Catherine Breillats Barbe Bleue, dvs. Riddar Blåskägg. Återigen utforskar Breillat komplikationer mellan unga systrar. Långväxta tånaglar på kvinnoliken i det förbjudna rummet äcklar men dassiga medeltidsmiljön tråkar ut. Dessutom: nej, men, vadå? Dvs. jag förstod absolut inte slutet! Å andra sidan planerade jag inte att vara där.

Inga kommentarer: