fredag, september 18, 2009

Sven-Eric Liedman: "I skuggan av framtiden"

Med I skuggan av framtiden vann Sven-Eric Liedman Augustpriset för bästa fackbok 1997. Det är en spränglärd idéhistorisk översikt av begreppet "modernitet" och en bok jag vill lägga i handen på alla jag känner eftersom jag tycker mig ha blivit en mycket klokare människa av att ha läst den. Och klokhet bör spridas.

Är man som jag det minsta intresserad av de idéer som präglar den tid vi lever i - och den närmast föregående - bör man läsa den här boken. För litteraturvetare och historiker borde den vara ett måste, men egentligen kanske ännu mer så för politiker och andra beslutsfattare. Eller, den var ett måste för mig, som alltid tyckt att det "moderna" varit svårt att förhålla sig till, att faktiskt förstå. Ju mer jag läst och tänkt, desto mer motsägelsefullt har det verkat. Att läsa I skuggan av framtiden är därför en lättnad och en fröjd, som att presenteras med en förklarande karta över hela vår splittrade och kanske inte helt lyckade moderna (och för all del postmoderna) tillvaro. Man måste inte hålla med de slutsatser Liedman drar utifrån sin historik, men han provocerar till nya sätt att tänka. Framförallt imponeras jag av de oväntade paralleller han upprättar och att förklaringar och definitioner är tydliga men aldrig förenklade.

Jag hoppas och tror att även en ganska oinsatt läsare får ut massor av den här boken, då den är både välskriven och väldisponerad. Om inte annat inspireras man till att själv söka sig vidare bland de många tänkare och idéeströmningar som avhandlas. Det är ju det idéhistoriker som Liedman och Karin Johannisson gör så bra! Läs mer utförligt om boken här. Rekommenderas!

Inga kommentarer: