måndag, maj 04, 2009

Gary Shteyngart - "Absurdistan"

Stephanie lånar mig Gary Shteyngarts Absurdistan. För att muntra upp dig, förklarar hon. Det är snällt och hon vet inte att jag har svårt för böcker andra prackar på mig som 'bra, läs den nu'. Dessutom har jag gett henne ett antal översättningar av svenska författare och får skylla mig själv.

Absurdistan är post-sovjetisk, hysteriskt burlesk satir där Shteyngart gör sig lustig på allas bekostnad - t.o.m. sin egen. Som läsare förväntas jag skratta åt det fula, vulgära och kriminella öst samt det stormagade, sex- och pengafixerade USA. Och ibland skrattar jag, visst, även om det burleska oftast står mig upp i halsen. Jag anar, kanske felaktigt, en cynism i texten som jag starkt ogillar och halvvägs in i boken är huvudpersonerna fortfarande mest karikatyrer. Steph är blivande doktor i rysk intellektuell historia. Ser därför fram emot att diskutera boken mer än att avsluta den.

Inga kommentarer: