torsdag, mars 05, 2009

Girls could not resist his stare

Picasso ställs just nu ut på National Gallery, London. Eller ja, hans tavlor gör det. Dem tänker jag inte gå och se för det har jag gjort förr. Fast jag kanske hamnar där ändå. På tal om Picasso kan man lyssna på den gamla dängan här nedanför och fundera över varför somliga har det och andra inte alls. Sedan kan man se den tjusiga filmen av Merchant & Ivory om Françoise Gilot, hon som faktiskt kunde stå emot. Eller för all del läsa hennes bok.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för filmtips! Boken läste jag som tonåring och var jag inte nedstämd över kvinnans (för all del ofta självvalda) lott innan det... Återstår att se huruvida jag minns rätt eller inte. (I samma veva, läste du boken om Camille Claudel? Som väl även den filmatiserades? Jag minns varken titel eller författare.)

Mrs. B sa...

Filmen är ganska hoppfull, trots allt. Men såklart inte för stackars Dora. Den kom ut i samma veva som en utställning på MOMA där Picassos porträtt av alla hans kvinnor ställdes ut.

Boken om Camille Claudel köpte jag för många år sedan, men lite för ambitiöst på franska så jag har ännu inte läst den! Une Femme heter den och författaren Anne (?) Delbee, tror jag.
Filmversionen av CC har jag faktiskt här hemma just nu men har inte vågat se om den.