måndag, januari 19, 2009

Bokenkät - svar

Svar på Bokhoras enkät:

1. Vilka författare köper du alltid i inbundet (dvs, snabbt efter boken kommit ut)?
Ingen, faktiskt. Jag impulsköper böcker. Då kan det bli både inbundet och/eller pocket och gå lång tid innan jag plötsligt fastnar för en (inte längre) ny titel.

2. Vilka författare har du flest böcker av i bokhyllan?
Colette (31), Beauvoir (21) och Tove Jansson/Strindberg (18). Fast det beror på studier (Beauvoir), red. jobb (Jansson) och på att jag fyndat en stor samling inbundna Colette på engelska. Strindbergsamlingen är arvegods. Jag har verkligen inte läst allt, eller jo, nästan allt av Jansson.

3. Vilken var den senaste boken någon tipsade dig om, och vad tyckte du om tipset? Var blev du tipsad, om det var en blogg?
Oj, kommer knappt ihåg. En halv gul sol har många tipsat om, t.ex. Bokhororna och Lena. Den har jag precis läst ut, men tyckte inte så bra om som jag trodde att jag skulle göra. Caroline har också skrivit vackert om Nana, som jag nog måste läsa snart. Får Zola-abstinensbesvär när jag läser hennes inlägg. En engelsk dagstidning, har glömt vilken, tipsade också nyligen om Lisa Appignanesis Mad, Bad and Sad, som jag kanske vill läsa.
4. Vilken var den senaste boken du gav bort? Mottagande?
I förrgår gav jag bort Let the Right One In till Stephanie, som jag brukar ge böcker av svenska författare. Det blir spännande att höra vad hon tycker.

5. Har du några biblioteksreservationer just nu?
Nej, men jag planerar att snart släpa mig till British Library för att där (man får inte låna hem böckerna, tyvärr) läsa Love à la Française av Polly Platt, en bok jag vill läsa för en artikel jag skriver, men som jag inte har någon lust att betala pengar för och inte vill äga.

6. Vilken bok/böcker läser du just nu?
Biografin Sagan à toute allure och Lisbeth Larssons Hennes döda kropp. Längtar efter att snart påbörja en deckare eller riktigt tjock och bra roman...

Inga kommentarer: