måndag, november 17, 2008

Muriel Spark - "Memento Mori"

Mitt bokprojekt går ut på att läsa böcker som stått olästa i bokhyllan alltför länge. Jag baserar urvalet på listan 1001 böcker att ha läst innan du dör.

"Remember you must die", eller "tänk på döden", säger den anonyma rösten i telefonen. Vem terroriserar de äldre protagonisterna i Muriel Sparks roman Memento Mori? Är det någon från den egna gruppen, en utpressare eller kanske döden själv? Spark är nog mest känd för The Prime of Miss Jean Brodie, där huvudpersonen är en flickskolslärare vars inflytande över sina elever tar en oväntad och inte helt trevlig vändning. Boken publicerades först i The New Yorker, vilket man kan läsa mer om här.

Jag vet inte varför, kanske är det hennes namn, men varje gång jag börjar en roman av Spark förväntar jag mig något småputtrigt, engelskt och ganska trevligt. Istället skriver Spark precis tvärtom, kyligt och med distans. Precis som i The Prime... skiftar Memento Mori mellan ren satir och studie i slipprig ondska. De hotfulla telefonsamtalen resulterar i avslöjandet av en rad hemligheter mellan karaktärerna i romanen. Otrohet, utpressning och en rädsla för just döden är ämnen som tas upp, men också vad det innebär att bli gammal. Det övernaturliga inslaget i boken är ju också typiskt Spark och återkommer i t.ex. hennes spöknovell "The Portobello Road". Memento Mori har tydligen också blivit BBC-serie.

Inga kommentarer: