onsdag, juli 23, 2008

Böcker A till Ö: S

Malin skriver: Femte bokstaven ut blir S. Utmaningen är att nämna en bok OCH en författare på bokstaven. Någon som ni gillar, avskyr, skrattar åt, gråter till, skräms av.

Författare: Birgitta Stenberg för sina självutlämnande och spännande självbiografier. Hennes 50-talsäventyr i Paris är jag särskilt förtjust i. (bubblar: minst lika bra Sagan, Sandel, Sayers och Söderberg)

Titel: Skuggor och speglingar: en sonettsvit av Lotta Olsson är en fin omskrivining av Persefone- och Demetermyten. Får nog ändå dela plats med antologin Synd: noveller från kvinnornas moderna genombrott, eftersom den senare innehåller sådana rara pärlor (länken går direkt till texterna, som nu finns på nätet!).

Karaktär: svårare, men Stephanie Plum från Janet Evanovichs New Jersey-baserade böcker får det nog bli. Får mig att skratta högt var jag än befinner mig. (bubblar: två härligt omoraliska kvinnor: Sister Carrie och Becky Sharpe, samt betydligt mer moraliska Sarah från The End of the Affair).

2 kommentarer:

Country Girl sa...

Åh, "Synd", den är så bra! Särskilt är Victoria Benedictssons novell så fantastiskt bra. Otäck, särskilt med tanke på vad som hände med författarinnan.

Mrs. B sa...

Ja, den novellen är bra, liksom de andra. jag köpte samlingen på måfå då den kom ut, utan att inse att mellan pärmarna ryms en hel författargeneration!

Det finns en amerikansk motsvarighet till den här samlingen, Great Short Stories by American Women Writers (Dover Thrift Ed). Via den har jag hittat till en mängd författare som jag kanske inte upptäckt annars.