torsdag, juni 26, 2008

Böcker A till Ö: W

Bokutmaning från Malin via Ett hem utan böcker (andras inspiration är bra när man som jag saknar egen). Alltså, författare och verk på W - men jag följer inte reglerna utan nämner flera och bara de jag tycker om.

Författare: Edith Wharton - för beskrivningarna av Old New York society och för hennes kvinnoporträtt, som är mer sympatiska än Henry James. Läs t.ex. The Age of Innocence eller The House of Mirth. Maffiga bladvändare. Och P. G. Wodehouse - för att han är så förbaskat rolig. Läs i stort sett vad som helst med Jeeves och Wooster. Bubblar: Wägner, Woolf, Williams, Walters.

Titlar: Sophia Lorens Women & Beauty - jag halvsamlar på gör-om-mig böcker och stilguider och det här är en av de bästa. Ok, på bilderna ser Loren inte riktigt klok ut - den tjusiga ovan är inte med - men hennes texter är juveler i sammanhanget. Råden påminner ibland om Elizabeth Wurtzels The Bitch Rules, f.ö. nyligen hyllad av bokhora-Helena. Samt ännu en faktabok på "W", What Jane Austen Ate and Charles Dickens Knew - om man gärna läser brittiska 1800-talsromaner. Innehåller allt man undrat och sedan lite till. Bubblar: What I Loved, Want to Play?, The Wind in the Willows, Who's Afraid of Virginia Woolf?

Inga kommentarer: