onsdag, maj 07, 2008

Ser inte träden för skogen

Enligt Bernur ger ett träd inte mer än 24 böcker. Jag räknar och kommer fram till att i mina hyllor står alltså ca 112 träd (då tillkommer Mr. Bs böcker, som är magasinerade och oräknade). Hursomhelst, över hundra träd, är inte det en liten skog? Författaren till den här artikeln föreslår att man ska byta böcker med andra istället för att köpa nytt, men visst fyller andrahandsmarknaden och biblioteken redan den funktionen? Jag lånar i princip aldrig ut böcker eftersom de sällan kommer tillbaka. Dessutom behåller jag gärna böcker som berört och tillhör de någon annan (person eller bibliotek), ja då slutar det ofta med att jag köper boken i alla fall. Bättre att helt enkelt ge bort böcker man vill att andra ska läsa. Fin present utan återlämningskrav. Synd förstås på träden.

2 kommentarer:

Kurt sa...

Problemet med att ge bort böcker kan ju vara att det kan vara en mycket personlig gest. Man ger bort en åsikt eller en känsla, det är inte riktigt samma sak som att bara rekommendera en bok.

Mrs. B sa...

Jo, fast det problemet har inte jag. Jag ger ofta bort böcker som jag inte ens läst. Hemskt, men sant. Fast jag talar alltid om det för mottagaren ifall de skulle hata de de får. Förhoppningsvis gör de inte det eftersom jag ändå spenderar rätt mycket tid på att fundera vad 'de' tycker om. Presenten blir mindre en reflektion av mig än hur jag ser 'dem'.
För mig blir det jobbigt bara när jag rekommenderar en bok som personen sedan inte gillar. Då blir jag nästan sur, eftersom det känns som en kritik av mig. Men jag jobbar med att komma över sådant där. Vad jag råkar tycka om en viss bok säger ju egentligen väldigt lite om vem jag är.