torsdag, maj 22, 2008

Edith och Zelda

Med ett enkelt klick är Alabama Song, Zelda Fitzgeralds fiktiva självbiografi, på väg till mig. Kommentarerna på amazon.fr är blandade (älskar eller hatar). Inte utan att jag undrar över författaren Gilles Leroy - är han modig eller bara arrogant? Sedan F. Scott Fitzgerald först baserade kvinnliga karaktärer på sin fru har hennes liv varit föremål för kreativ och politisk dragkamp. Nancy Milfords biografi, Zelda, räknas till en modern feministisk klassiker. Hon hävdar att de självbiografiskt baserade ämnen om vilka Zelda skrev ofta hamnde i mannens böcker. Det uppstår diskussioner när män skriver kvinnors berättelser. Minns någon reaktionerna på Brunners roman om Edith Södergran? Själv läste jag aldrig boken, bara de avsnitt där Brunner beskriver Ediths menstruation. De var ju de man debatterade mest, vill jag minnas. Återstår att se hur Leroy handskas med sitt ämne. Kommentarerna lovar mycket depraverat sex.

Ville också beställa följande titlar men med tanke på hur långsamt jag läser väntar jag lite:

Muriel Barbery: L’élégance du hérrisson (The Elegance of the Hedgehog) Om vänskap mellan kultiverade portvakten Renee och rik men olycklig 12årig flicka i huset. (amatörövers. här)

Karine Reysset: Comme une mère En äldre kvinna förlorar sitt barn kort efter förlossningen. Då stjäl hon barnet från den unga kvinnan i sängen bredvid.

Tatiana de Rosnay: La mémoire des murs Pascaline flyttar in i ny lägenhet men känner snart att hon inte är ensam. Tragik spökar och Pascaline blir besatt.

Christophe Dufosse: L'heure de la sortie (School's Out) Lärare tar över klass efter att kollega begått självmord. Men allt är inte som det ska vara i den konstiga klassen.

Jean-Claude Izzo: Les marins perdus (The Lost Sailors) Sjömän på land utvecklar vänskap medan de väntar på båt. Fransk noir som utspelas i Marseilles hamnkvarter.

Inga kommentarer: