tisdag, april 08, 2008

Antibiblioteket

Jag har alltid haft lite dåligt samvete för att det står betydligt fler olästa böcker än lästa i mina bokhyllor. Böcker är dyra och tar plats. Dessutom är det frustrerande att se alla dessa titlar och inse att jag nog aldrig kommer att komma i kapp mitt samlande på hög. Därför var det skönt att läsa följande i Nassim Nicholas Talebs "The Black Swan":

"[A] private library is not an ego-boosting appendage but a research tool. Read books are far less valuable than unread ones. The library should contain as much of what you do not know as your financial means, mortage rates, and the currently tight real-estate market allow you to put there. You will accumulate more knowledge and more books as you grow older, and the growing number of unread books on the shelves will look at you menacingly. Indeed, the more you know, the larger the rows of unread books. Let us call this collection of unread books an antilibrary."
Trots den eventuella nyttan och glädjen (?) av ett "antibibliotek" har jag i år bestämt mig för att läsa just en del av de böcker jag äger men knappt öppnat. Då jag inte visste var jag skulle börja, tog jag inspiration från den lista på 1001 böcker som Ylva och Lisa bloggat om tidigare. Eftersom jag inte bara vill läsa kritikerrosad angloamerikansk prosa från 2003 och bakåt kommer projektet att pågå under både 2008 och 2009, eller tills jag får nog. Det betyder att jag har tid att läsa annat också. Hittills har jag hunnit med fem av 150 böcker. Med undantag av "Dead Air" har de varit riktigt bra. Just nu njuter jag av Paul Austers "The Book of Illusions". Någon annan som har ett liknande antibibliotek hemma? Eller är ni smartare än jag och utnyttjar det kommunala biblioteket?

2 kommentarer:

Bokbabbel sa...

Hehe, vilken bra benämning, antibibliotek!

Anonym sa...

Jag ÄLSKAR mitt, inte antibibliotek, utan hemmabibliotek av möjligheter!